Gerard Joling staat al decennialang bekend om zijn uitbundige stijl, flamboyante persoonlijkheid en gevoel voor showbusiness. Of je hem nu ziet tijdens een optreden, videoclip of tv-show: de glitter ontbreekt zelden.

Maar dat zijn favoriete glitterjasje voor spanning zorgt achter de schermen, had je misschien niet verwacht. Tijdens een moment achter de schermen ontstond een opvallend akkefietje tussen Gerard en zijn manager Wino Omtzigt en dat zette social media meteen op scherp. Op Social media regende het reacties onder de video waarin het plaatsvond.
Spanningen om glitterjasje lopen hoog op
Tijdens een opname tilt Gerard vrolijk zijn vertrouwde zwarte glittercolbert omhoog. “Weer deze?”, vraagt manager Wino zichtbaar geïrriteerd. Gerard reageert meteen geprikkeld: “Ja, weer deze! Dit is het allermooiste wat er is!” Hij legt uit dat hij het jasje in drie varianten bezit: kort, heel kort en medium-lang. Maar Wino blijft kritisch: volgens hem lijken de jasjes veel te veel op elkaar, wat voor weinig variatie zorgt in hun social media strategie.
Die opmerking valt totaal verkeerd bij Gerard. Zijn stem slaat om van verbaasd naar fel: “Ga je nu óók al bepalen wat ik aantrek?” Het ongemakkelijke moment wordt alleen maar pijnlijker wanneer Wino doorloopt met de woorden: “Het is jammer dat je het zelf niet pakt.” Gerard sist van achter de camera: “Mij even vertellen wat ik moet dragen…” Het fragment ging razendsnel viraal en bewijst opnieuw hoe echt Gerard is – ongefilterd en zonder maskers.

Gerard over exclusiviteit: “RTL houdt me tegen”
Het glitterincident was echter niet het enige opvallende moment van Gerard deze week. In de 538 Ochtendshow liet hij doorschemeren dat hij gefrustreerd raakt door zijn exclusiviteitscontract met RTL. Hij onthulde dat hij dolgraag vaste tafelgast zou worden bij Vandaag Inside, maar daar mag hij niet zomaar aanschuiven.
“Ik zou René van der Gijp dolgraag vervangen op woensdag, dat lijkt me enig!” vertelt Gerard. “Maar ja, zo ligt het contract niet…”
Hij begrijpt wel waarom RTL hem niet wil ‘delen’: “De grote namen krijgen grote zakken geld, daar hangt exclusiviteit aan vast.” Toch vindt Gerard het ouderwets. Volgens hem zou meer vrijheid juist betere televisie opleveren én meer inkomsten genereren voor alle partijen. Vanuit online marketing gezien zou het ook logisch zijn: overal zichtbaar zijn is nu eenmaal het nieuwe succesrecept.
Mode, meningen en Michael Jackson-flair
Wie Gerard al langer volgt, weet dat hij staat voor herkenbaarheid. Zijn glitterjassen zijn inmiddels iconisch en passen bij zijn flamboyante merkidentiteit. Maar volgens Wino moet er af en toe wél vernieuwing zijn. Gerard ziet dat anders: “Dit ben ík. Dit hoort bij mij.” Zijn fans lijken het daarin volledig met hem eens te zijn, want onder de video verschenen reacties als:
“Wino moet gewoon zijn mond houden, Joling is glitter!”
“Hij is een icoon, geen kledingrek!”
“Glitter hoort bij Gerard zoals kaas bij Holland.”

Humor wint altijd
Ondanks de irritatie wist Gerard het luchtig af te sluiten. Met een knipoog richtte hij zich tot de camera: “Volgende keer doe ik een vuilniszak aan, kijken wat Wino dan zegt.” Ook dit leverde hem veel bijval op. Gerard blijft een entertainer tot in zijn vezels, zelfs als hij ruziet over kleding.










