René Froger zorgde onlangs voor opschudding in De Oranjezomer met zijn kritische woorden over jonge artiesten die volgens hem buitensporige bedragen vragen voor optredens.
Zijn opmerkingen, waarin hij stelt dat sommige zangers met slechts één hit al tienduizenden euro’s durven te vragen, leidden tot felle reacties vanuit de muziekwereld.
Verschillende collega-artiesten, waaronder Yves Berendse, Tino Martin, Wesly Bronkhorst en Marco Schuitmaker, laten nu weten hoe zij erover denken.
Kritiek van René Froger zorgt voor discussie
In de uitzending liet René weten zich te ergeren aan de hoge gages van nieuwkomers. “Ze worden beroemd, ze hebben één liedje, gaan optreden en vragen 10.000 euro voor een optreden”, zei hij.
Volgens hem zouden artiesten eerst moeten bewijzen wat ze waard zijn. “Er is heel veel talent, maar er zit ook heel veel rotzooi tussen.”
Hoewel hij later zijn woorden enigszins nuanceerde, bleven ze hangen in de muziekwereld en gaven ze aanleiding voor reacties.
Yves Berendse is het niet eens met Froger
Hoewel René Yves Berendse zelf als uitzondering noemde, kan de zanger zich niet vinden in de kritiek. Voor de camera van Shownieuws legt Yves uit: “Hij zei dat artiesten nu al snel heel duur zijn qua prijs.
Dat is natuurlijk gewoon vraag en aanbod.” Hij benadrukt dat zijn huidige gage het resultaat is van jaren hard werken. “Ik ben begonnen met 250 euro en ik zit nu op een lekkere gage.
Ik heb tien jaar lang gewerkt om daar te komen. Zelfs als ik vandaag terug zou moeten naar mijn gage van toen, zou ik nog steeds blijven zingen.”
Tino Martin steunt de opmerkingen
Niet iedereen reageert afwijzend. Tino Martin sluit zich juist aan bij René’s mening. “Als je net instapt en je gaat meteen hoog in de boom zitten, wat ga je dan over twee, drie of vier jaar doen?”
Volgens Tino is het belangrijk om als artiest een gezonde opbouw te hebben, zodat je carrière niet te snel piekt en weer inzakt.
Marco Schuitmaker blijft neutraal
Marco Schuitmaker kiest voor een genuanceerde reactie. Hij vindt dat de prijs van een optreden mag meegroeien met het succes van een artiest.
“Naarmate je meer hits krijgt en meer eigen liedjes, dan kun je natuurlijk de gage ook wel iets omhoog doen.” Hiermee erkent hij zowel het belang van marktwaarde als de noodzaak van een realistische prijsontwikkeling.
Wesly Bronkhorst waarschuwt voor grenzen
Wesly Bronkhorst mengt zich voorzichtig in de discussie, maar legt de nadruk op balans. “Als je het verdiend hebt, dan mag je dat doen. Maar op een gegeven moment is er wel een grens natuurlijk.”
Daarmee wijst hij erop dat ook populaire artiesten moeten waken voor te hoge prijzen, om hun publiek niet af te schrikken.
Muziekwereld blijft verdeeld
De uitspraken van René Froger hebben duidelijk iets losgemaakt. Waar de een zijn kritiek volledig deelt, voelt een ander zich genoodzaakt om te benadrukken dat succes en prijs hand in hand mogen gaan.
Eén ding is zeker: de discussie over gages in de Nederlandse muziekwereld is voorlopig nog niet voorbij.