Je hoeft je telefoon maar te openen en je ziet alweer een nieuwe rouwadvertentie van een bekende Nederlander. Het lijkt alsof de overlijdens elkaar in rap tempo opvolgen.

Dat gevoel leeft niet alleen bij jou, want op sociale media barst het van de discussies, lijstjes en herinneringen. Het jaar 2025 lijkt een aaneenschakeling van afscheid te zijn, en dat laat zijn sporen na.
Het verdriet groeit met de namenlijst
De afgelopen weken kwamen er weer twee onverwachte overlijdens bij: Viola Holt en René Karst. Hun namen voegen zich bij een steeds langer wordende lijst van iconen die ons dit jaar zijn ontvallen. Op online platforms zie je mensen letterlijk tellen. Ze zoeken naar verklaringen en delen hun schrik. Een reactie van een bezoeker, Indy, maakt dat pijnlijk duidelijk. Ze somt achttien namen op van Nederlandstalige beroemdheden die in 2025 overleden zijn. Haar conclusie? “Het lijkt dit jaar wel veel harder te gaan dan voorgaande jaren.”

Waarom het vroeger minder leek te zijn
Veel mensen vergelijken 2025 met eerdere jaren zoals 2023 of 2024. Daarbij lijkt het aantal overleden bekendheden toen lager te liggen. Hoewel deze lijsten vaak gebaseerd zijn op persoonlijke herinneringen, voelt het verschil alsnog groot. Het lijkt alsof je in 2025 nauwelijks kunt bijkomen van het ene verlies voordat het volgende alweer binnenkomt. En zodra iemand jouw jeugd of herinneringen raakt, komt dat extra hard binnen.
Meer beroemdheden dan ooit
Volgens een andere kijker, meneer Scholtens, is er een logische verklaring. Hij wijst erop dat er tegenwoordig simpelweg meer bekende Nederlanders zijn. Door social media, televisie en online platforms heeft bijna iedereen met een publiek profiel een kans om beroemd te worden. Daardoor is het ook logisch dat je vaker geconfronteerd wordt met overlijdens. Je hebt nu meer ‘gezichten om te verliezen’ dan vroeger.

De invloed van vergrijzing
Een andere factor is vergrijzing. Kijkers zoals Okidokidoki merken op dat de bevolking ouder wordt. De generatie van televisie-iconen, muzikale helden en presentatoren uit de jaren zeventig en tachtig komt nu in een kwetsbaardere levensfase. Daardoor zal het aantal sterfgevallen onvermijdelijk toenemen. Het klinkt misschien nuchter, maar het is wel een realiteit die je terugziet in de overlijdensberichten.
Je eigen leeftijd speelt ook mee
Wat het extra ingewikkeld maakt, is dat je zelf ook ouder wordt. De mensen die jij op televisie zag of wiens muziek je draaide, maken nu ruimte voor de volgende generatie. En juist omdat jij met die bekende gezichten bent opgegroeid, voelt hun vertrek veel persoonlijker. De herinneringen die je bij hen hebt, verdwijnen niet. Maar het besef dat hun tijd voorbij is, komt hard binnen.

De impact van sociale media
Sociale media versterken het gevoel dat er ‘meer’ overlijdens zijn. Eén overlijden wordt al snel duizenden keren gedeeld. Dat levert een stroom van reacties, herinneringen en beelden op. Daardoor lijkt het alsof het nieuws overal is. Niet alleen zie je het overlijden, maar je herbeleeft ook de impact via de verhalen van anderen. Je blijft langer in het moment hangen, en dat maakt het verlies voelbaarder.
Over aantallen valt te discussiëren
Niet iedereen is het eens met de optelsom van dit jaar. Sommige mensen wijzen erop dat er in 2024 of 2023 ook veel sterfgevallen waren, alleen worden die misschien minder herinnerd. Anderen hebben een andere definitie van ‘bekend’ of ‘impactvol’, waardoor lijstjes altijd verschillend zullen blijven. Wat je vooral merkt, is dat ieder afscheid anders binnenkomt – en dat is helemaal menselijk.

Waarom dit gevoel wél klopt
2025 voelt zwaarder, omdat het gewicht van verlies zich opstapelt. Niet alleen zijn er meer bekende Nederlanders dan vroeger, ook zie je elk bericht sneller en intenser via online media. De samenleving vergrijst en jij kijkt met volwassen ogen naar helden die je vroeger nog op een poster had hangen. Het is dus geen illusie. Maar ook geen mysterie. Het is een combinatie van factoren die het verdriet verklaarbaar maken. En soms helpt dat, al is het maar een klein beetje.










