De spanning rondom de Nederlandse inzending voor het Eurovisiesongfestival loopt op, maar de tweede repetitie van Claude met zijn nummer ‘C’est la vie’ heeft niet de gewenste indruk achtergelaten. Woensdagavond werden de eerste beelden van de repetitie gedeeld, en de reacties waren allesbehalve euforisch. Waar men hoopte op een sprankelend optreden, bleef het gevoel uit. “Het sprankelt nog te weinig,” klinkt het kritisch.
Eerste indrukken teleurstellend
Het gedeelde fragment van slechts dertig seconden toont een stukje van het refrein, waarin Claude van de dansers naar de violisten beweegt. Hoewel dit slechts een klein deel van de performance is, komt het optreden volgens velen te gewoontjes over. Ook de vocale kwaliteiten van Claude staan onder druk, want de zang klinkt niet altijd even zuiver. Dit zorgt voor twijfel onder fans en kenners over de uiteindelijke impact van de Nederlandse bijdrage.
Reacties van kenners
Popkenner Johan van Slooten heeft zijn eerste indruk inmiddels kunnen verwerken. “Het viel niet echt mee. Wat ik me vooral afvraag, is in hoeverre het team rond Claude zelf mag bepalen welk deel ze van de repetitie naar buiten brengen. Dan moet je niet een fragment naar buiten brengen waar niet al te zuiver wordt gezongen,” aldus Van Slooten. Hij wijst erop dat Claude’s constante beweging mogelijk invloed heeft op zijn zangprestaties. “Ik verbaas me over de keus van het fragment.”
Kritiek op staging en zang
Ook Katja Zwart van de podcast Songfestivalkoorts is teleurgesteld. “Verdorie. De staging slaat nergens op. Claude kan niet zingen en dansen tegelijk. Het sprankelt nog te weinig. Het belooft niet veel goeds.” Deze kritische geluiden lijken de hoop op een opvallend optreden te temperen.
Dansers en violisten in balans?
In de videoclip van ‘C’est la vie’ en de live-uitvoering bij het tv-programma Eva kwamen de dansers van Claude duidelijk naar voren. In Bazel wordt hij echter slechts vergezeld door twee dansers en drie violisten, wat volgens sommigen de energie uit de act haalt. Gert Jan Waterink, Songfestivalkenner, had liever een andere aanpak gezien: “De violisten had ik achterwege gelaten. In plaats daarvan had ik vijf dansers gekozen die, net als bij Eva, constant meegaan op Claude’s drie minuten durende reis.”
Zorgen om finaleplaats
Ondanks de kritiek is het nog niet verloren voor Nederland. “Het is zeker nog niet verloren, maar we hadden op iets beter gehoopt,” zegt Van Slooten. Toch gaan op sociale media stemmen op die twijfelen of Nederland überhaupt de finale zal bereiken. De bookmakers zijn nog altijd positief, maar Nederland zakt van de vierde naar de vijfde plek.
Discussie over kledingkeuze
Bovendien wordt er getwijfeld aan de kledingkeuze van Claude. Zijn outfit zou lijken op een pyjama en de donkere kleur zou niet flatteus zijn. Modejournaliste Kim Querfurth denkt daar anders over. “Pyjamalook is hip en dat komt door het satijn. De roodbruine kleur is helemaal goed, dé modekleur van de winter en gaat nog wel even door. In combinatie met de glans gaat hij hierin echt shinen.”
Geheimzinnigheid rond repetities
Van Slooten wijst ten slotte op een andere opmerkelijke verandering: de beperkte toegang tot de repetities. “Wat ik jammer vind, is dat voor het eerst niemand bij de repetities mag. En ook de pers mag het niet zien. Daardoor is er veel minder informatie en worden de dingen die nu door de organisatie worden vrijgegeven, uitvergroot. Eigenlijk is er nog geen goed beeld te schetsen van hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.”
Wat vind jij van de Nederlandse inzending voor het Eurovisiesongfestival? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.