Chef’Special heeft bevestigd dat de band in 2023 contact heeft gezocht met zanger Claude voor een mogelijke samenwerking aan hun nummer ‘C’est La Vie’. De band stuurde een demo naar de jonge artiest in de hoop op een gezamenlijke uitvoering, maar uiteindelijk kwam er geen samenwerking tot stand. Ondanks dit besloot Chef’Special het nummer zelfstandig uit te brengen in december 2024. Dat bleek een gouden zet, want inmiddels staat het al elf weken in de Top 40.
Opvallende gelijkenissen met de songfestivalinzending van Claude
In februari dit jaar presenteerde Claude zijn inzending voor het Eurovisie Songfestival. Dat gebeurde onder turbulente omstandigheden, aangezien het nummer voortijdig was uitgelekt. Wat direct opviel aan zijn songfestivalnummer was de identieke titel: ‘C’est La Vie’. Daarnaast bevat Claude’s nummer de zin “I’ve been up, I’ve been down”, een frase die ook terugkomt in de versie van Chef’Special. Deze opmerkelijke gelijkenis heeft voor ophef gezorgd binnen de muziekindustrie en onder fans van het songfestival. Sommige critici en muziekliefhebbers vragen zich af in hoeverre er sprake is van toeval, terwijl anderen benadrukken dat het een veelgebruikte uitdrukking is in songteksten.
Deskundigen zien opvallende overeenkomsten
Songfestivaldeskundige Aran Bade wijst op de overeenkomsten tussen beide nummers en stelt de vraag of Claude mogelijk inspiratie heeft gehaald uit de eerder ontvangen demo van Chef’Special. “Er is, denk ik, wel een vraag ontstaan van: die titel ‘C’est La Vie’ en die teksten, hebben ze dat misschien meegenomen in hun creatieve brainstorm?” Ondanks deze speculaties ontkent het management van Claude iedere vorm van plagiaat of inspiratie vanuit de demo van Chef’Special. “Zij hebben er toen niets mee gedaan en voor het songfestival is Claude opnieuw de studio ingegaan met een team van schrijvers en producers die de demo nooit hebben gehoord. Dus het zou puur toeval zijn”, aldus hun reactie.
Muziekexperts benadrukken dat gelijkenissen tussen nummers vaker voorkomen en niet automatisch betekenen dat er sprake is van plagiaat. Songwriting is een proces waarin bepaalde melodielijnen, akkoorden en teksten onbewust kunnen overlappen, zeker wanneer artiesten zich laten inspireren door universele thema’s zoals liefde, verlies en het leven zelf. De huidige discussie toont vooral aan hoe belangrijk originaliteit en authenticiteit zijn binnen de muziekindustrie.
Geen juridische gevolgen voor de songfestivalinzending
Vooralsnog lijkt Claude’s deelname aan het Eurovisie Songfestival niet in gevaar te komen. Er is geen juridische claim ingediend en volgens Aran Bade is dat ook niet te verwachten. “Het wordt pas een probleem als een partij daadwerkelijk claimt: ‘Dat nummer is van mij.’ Dan ontstaat er een juridisch conflict en zou Claude eventueel een ander nummer moeten insturen, maar daar is nu geen sprake van.” Bovendien onderhouden Claude en Chef’Special-zanger Joshua Nolet een vriendschappelijke band, waardoor een juridische strijd onwaarschijnlijk lijkt.
Toch blijft de zaak de gemoederen bezighouden. Fans speculeren over de mogelijkheid dat Chef’Special in de toekomst alsnog juridische stappen kan overwegen als het nummer van Claude verder stijgt in de hitlijsten. Vooralsnog lijkt de band echter geen interesse te hebben in een juridisch conflict en geniet Chef’Special van het succes van hun eigen versie van ‘C’est La Vie’.
Eurovisie en eerdere beschuldigingen van plagiaat
Het is niet de eerste keer dat er discussie ontstaat over mogelijke plagiaatkwesties rondom het Eurovisie Songfestival. Een berucht geval is het winnende nummer ‘Toy’ van Netta in 2018. Universal Music beweerde destijds dat ‘Toy’ te veel leek op het iconische ‘Seven Nation Army’ van The White Stripes. Uiteindelijk werd Jack White, de frontman van The White Stripes, toegevoegd als medecomponist om een rechtszaak te voorkomen.
Een ander opvallend geval vond plaats in 2016, toen de Oekraïense inzending ‘1944’ van Jamala beschuldigd werd van het kopiëren van een melodielijn uit een ander nummer. Ondanks de controverse mocht Jamala haar nummer behouden en won ze zelfs het festival, wat laat zien dat dergelijke beschuldigingen niet altijd tot diskwalificatie leiden.
Bij Claude lijkt een dergelijke stap niet nodig. Volgens Aran Bade zijn de overeenkomsten tussen de twee nummers niet sterk genoeg om als plagiaat te worden beschouwd. “Het is geen exacte kopie en de melodielijnen verschillen duidelijk van elkaar. Daardoor is er geen juridisch risico.” Andere experts delen deze mening en wijzen erop dat songfestivalinzendingen vaak worden geanalyseerd op unieke composities en artistieke expressie.
Blijft de discussie voortduren?
Hoewel de gelijkenissen tussen beide nummers opmerkelijk zijn, lijkt Claude zonder problemen door te kunnen gaan met zijn Eurovisie-avontuur. Toch blijft de vraag of deze kwestie nog verder zal worden besproken binnen de muziekindustrie. Chef’Special heeft zich tot nu toe niet negatief uitgelaten over de situatie, maar het blijft afwachten of de band in de toekomst nog zal reageren. Ondertussen blijft ‘C’est La Vie’ van Chef’Special populair en blijft het Eurovisie Songfestival een bron van zowel muzikale innovatie als controverse.