De muzikale carrière van Sem de Buisonjé komt langzaam maar zeker op gang, en daar is vader Xander trots op.

Toch wil de zanger zijn zoon behoeden voor dezelfde fouten die hij zelf ooit maakte. Vooral als het gaat om geldzaken en vertrouwen in de verkeerde mensen, is Xander extra voorzichtig. In gesprek met Weekend vertelt hij openhartig over de harde lessen die hij in de muziekwereld heeft geleerd.
Een vader met ervaring in de schaduw van succes
Xander de Buisonjé weet als geen ander dat achter het glanzende imago van de muziekwereld ook schaduwzijden schuilgaan. “Ik vind dat hij goed moet uitkijken met contracten en managers,” vertelt de zanger. “Dat is bij mij namelijk niet altijd even goed gelopen. Er lopen veel charlatans rond. Gelukkig gaat dat nu goed bij hem.”
Hoewel hij zijn zoon graag de vrijheid geeft om zijn eigen pad te bewandelen, houdt Xander toch een oogje in het zeil. “Als je je zoon op een brandend vuur af ziet lopen, is het heel moeilijk om niets te zeggen. Dus dat doe ik wel.”
Harde lessen uit het verleden
Terugkijkend op zijn eigen carrière beseft Xander dat hij destijds graag beter was voorgelicht. “Ik had het wel fijn gevonden als iemand me had gewezen op managers die niet helemaal eerlijk zijn. In deze wereld denken veel mensen alleen maar aan zichzelf,” zegt hij eerlijk.

Volgens de zanger wordt er binnen de muziekindustrie scheef gedeeld als het om geld gaat. “Ik vind dat een artiest altijd meer dan de helft moet verdienen, want het draait om die artiest. Maar dat is niet zo. Platenmaatschappijen gaan er vaak met het grootste deel vandoor.”
Miljoenen verdiend, maar weinig overgehouden
Een pijnlijk voorbeeld is Xanders tijd bij Volumia!, de band waarmee hij doorbrak. “Onze platenmaatschappij verdiende naar eigen zeggen twaalf miljoen aan onze eerste plaat, terwijl ik zelf slechts twee ton overhield. En daar moest de hele band van betaald worden,” vertelt hij. “Van dat bedrag moesten ook nog allerlei kosten worden terugbetaald. Dat klopt natuurlijk niet.”
Die ervaring heeft zijn kijk op de industrie voorgoed veranderd. “Als je jong bent en succes krijgt, denk je dat het allemaal goedkomt. Maar er wordt echt misbruik gemaakt van je naïviteit,” aldus Xander.
Sem moet zijn eigen weg vinden
Hoewel vader en zoon al eens samen een nummer hebben uitgebracht, houdt Xander voorlopig afstand van verdere samenwerkingen. “Hij moet nu echt zelf met iets komen,” legt hij uit. “Niet omdat we het niet leuk vinden. We treden nog geregeld samen op – maar hij moet zijn eigen identiteit ontwikkelen.”
Sem heeft intussen zijn plek in de muziekwereld weten te veroveren. Toch was dat niet altijd makkelijk. In eerdere interviews vertelde hij dat hij lang worstelde met het stempel van ‘zoon van’. “Vroeger wilde ik daartegen vechten, maar inmiddels heb ik het omarmd,” zei hij eerder. De jonge muzikant wil nu vooral laten zien dat zijn talent op eigen kracht staat.

Muziek, trots en vaderliefde
Dat Sem het talent van zijn vader heeft geërfd, is onmiskenbaar. Toch is het de band tussen vader en zoon die het meest opvalt. Xander spreekt met trots over zijn kind, maar blijft nuchter. “Hij doet het goed en ik vertrouw erop dat hij zijn hart volgt, zolang hij zijn ogen maar openhoudt.”
De familie de Buisonjé lijkt klaar voor een nieuwe muzikale generatie – eentje die leert van het verleden, maar met een frisse blik de toekomst tegemoet gaat.










